گردبر

انواع مته گردبر

مقاله معرفی انواع مته گردبر

مته گردبُر (Hole Saw Drill Bit)

مته‌های گردبُر قطعات را به شکل دایره‌ای برش می‌دهند و کار با این نوع مته‌ها بسیار آسان است. برای ایجاد سوراخ دایره‌ای شکل با مته‌های معمولی باید یک سوراخ مرکزی ایجاد نمود و با دریل‌های بزرگتر این سوراخ را عریض تر کرد تا به‌اندازه مناسب برسد و می‌توان گفت که نتیجه کار نیز عالی نخواهد بود. اما با استفاده از مته‌های گردبُر می‌توان بدون صرف انرژی سوراخ‌های دایره‌ای شکل و دقیق در کار ایجاد نمود. با استفاده از مته گردبُر می‌توان سوراخ‌هایی در اندازه و قطر متفاوت ایجاد نمود. مته گردبُر دارای انواع مختلف با سایزها و اندازه‌های مختلف است که می‌توان از آنها در کارهای گوناگون استفاده نمود.

خرید گردبر

خرید انواع گردبر در آذرصنعت

 در صورت خرید اینترنتی یا خرید حضوری با کد AZARSANAT98 از تخفیف نقدی برخوردار شوید.

مته گردبُر ازجمله ابزارهایی است که هم در صنعت و هم در ساخت‌ وسازهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این مته‌ها برای نصب یراق‌آلات، سوراخ‌کاری سقف‌ها جهت نصب تجهیزات روشنایی، سوراخکاری زمین در کارهای تأسیساتی و ….استفاده می‌شود.

انواع گردبر

مته گردُبر در واقع استوانه‌ای توخالی با لبه دندانه‌دار است که به دریل متصل می‌شود و امکان بُرش سریع در قطعه کار را فراهم می‌کند. هرچند که شکل استوانه ‌ای مته گردُبر عمق برش را محدود می‌کند، بااین‌حال مته گردُبر دارای انواع مختلفی با سایزها و اندازه‌های مختلف است که می‌توان از آن‌ها در سوراخکاری قطعه کارها با جنس های گوناگون نیز استفاده کرد.

بدنه‌ گردبُر به صورت سیلندر شکل عریض و فلزی (استیل) می باشد، در واقع تمامی بدنه به‌ غیراز لبه ها، از استیل نیز ساخته می‌شود.عملکرد مته‌ گردبُر به نوع شکل، دندانه و تیغه بستگی دارد و با روشن شدن دریل دندانه به حداکثر گشتاور ممکن می‌رسد و قطعه کار را برش می‌ زند.

مته گردبرخرید گردبرراهنمای خرید گردبر

به عنوان مثال؛ در مدل‌هایی که دارای لبه‌های گرد و یا مربعی شکل هستند، دندانه‌ها کمی عریض‌تر می‌باشند و کاربرد آنها درعملیات سایش و پرداخت می باشد. از این نوع مته‌ها می‌توان برای سوراخکاری اجسام مانند: آجر، بتن، کاشی و برخی سنگ‌ها می توان استفاده نمود.

سیستم گردبر گردبر انواع گردبر

دیواره سیلندر گردبُر دارای قطرکمی می‌باشد و نسبتا نازک است. سوراخکاری قطعه کار با مته گردبُر ، اصطحکاک کمی را ایجاد می کند، همچنین به قدرت کمتری نیز نیازمند است، بطوری که همین عامل موجب کاهش زمان انجام کار و فشار وارده بر دریل می‌شود.

مته گردبر از چه موادی ساخته شده است؟

متریال مختلفی برای تولید مته ها مورد استفاده قرار می گیرند. غالبا گردبُرها با جنس های زیر تولید می شوند:

HSS که فولاد تندبُر است،HSS-CO فولاد تندبُر کبالت دار و TCT تنگستن کارباید یا سر الماسه.

برخی از مهم ترین فلزات که در ساخت مته گردبُر و سایر مته ها استفاده می شود به شرح زیر است:

– فولاد کم کربن: فولاد کم کربن، آلیاژ فولادی دارای ۱۵/۰درصد کربن است. مته هایی که از فولاد کم کربن ساخته شده اند، برای سوراخکاری چوب های نرم استفاده می شوند. این نوع مته برای سوراخکاری فلزات مناسب نیست.

– فولاد پر کربن: فولاد پر کربن، حاوی ۵/۰تا ۱درصد کربن است. مته ای که با فولاد پر کربن ساخته شده است، مقاومت بهتری دارد و معمولا برای سوراخکاری فلزات با ضخامت کم به کار می رود.

– فولاد تندبُر (High – Speed): مته های گردبُری که با تکنولوژی فولاد سرعت بالا (تندبُر) تولید می شوند، شامل ۱۸درصد فلز مولیبدن یا تنگستن، ۴درصد کروم و ۱درصد وانادیوم هستند.تنگستن، باعث افزایش سختی حرارتی  می شود. فلز کروم، استحکام مته را بالا می برد. وانادیوم هم موجب مقاومت به خوردگی در مته می شود.

– کاربید: کاربید سبب افزایش استحکام و طول عمر دندانه های گردبُرد نیز می شود.

– کبالت:کبالت موجب مقاومت بالا در برابر دما و سایش دندانه های گردبُرد می گردد.

– الماسه: مته گردبُر دارای دندانه‌هایی با روکش الماس بسیار مقاوم بوده و سرما و گرما به آن ها صدمه‌ای نمی‌زند.

مته گردبر دریل مگنت برای سوراخکاری آهن مناسب ترین گزینه و کم هزینه ترین راه می باشد . مته گردبر آهن قابلیت سوراخکاری تا قطر ۱۲۰میلیمتر را دارد

انواع دندانه در مته های گردُبر:

در حقیقت عملکرد مته گردبُر به شکل و نوع دندانه و تیغه آن بستگی دارد؛ با روشن کردن دریل دندانه به حداکثر گشتاور ممکن رسیده و قطعه کار را برش می زند.

– مته گردبُر با لبه دندان اره‌ای (Saw Teeth):

دندانه مته گردبراین نوع تیغه دارای زاویه ۶۰درجه است، چنین زاویه ای منجر به افزایش میزان نفوذ لبه‌های مته در قطعه کار و برش بهتر می‌شود. از این نوع تیغه برای برش چوب، پلاستر، فلزات نرم و پلاستیک استفاده می شود.

– مته گردبُر با لبه مربعی یا گرد (Gulleted or Square Teeth):

مته گردبر با دندانه مربعیدر مدل هایی که لبه گرد یا مربع شکل دارند، دندانه ها کمی عریض تر هستند. این نوع تیغه ها برای عملیات سایش و پرداخت کاربرد دارند و قدرت برش تیغه در این مدل ها مطرح نیست. از این مدل ها می توان برای سوراخکاری اجسامی مانند آجر، بِتُن، کاشی، شیشه و برخی سنگ ها نیز استفاده کرد.

– مته گردبُر با روکش تیغه (Hole Saw Teeth are often made from or Coated with a Material):

مته گردبر با روکش تیغههیچ نوع تیغه یا دندانه همه کاره وجود ندارد که بتوان از آن برای بریدن مواد و مصالح مختلف استفاده کرد. در بیشتر مدل ها پوشش لبه تیغه یک فلز سنگین از جنس کاربید تنگستن است. اما برای بریدن مواد قابل سایش به جای استفاده از فلزات سنگین از گردبرهای دارای پوشش الماس استفاده می شود.

انواع محور در مته گردبر:

– مته گردبُر با محور ثابت (Hole Saw with Attached arbors):

از این محور درزمانی استفاده می‌شود که کاربر به تیغه با ‌اندازه مشخص و معینی نیاز دارد.گردبر با محور قابل جدا شدن

– مته گردبُر با محور قابل جدا شدن (Hole Saw with Detachable arbors):

از این نوع محورها برای انواع تیغه‌ها با اندازه‌های متفاوت استفاده می‌شود و استفاده از محورهای مختلف برای هر تیغه نیاز نمی‌باشد.

– مته گردبُر با محور کوچک (Hole Saw with Small Arbor):

این محور دارای میله‌ای به‌اندازه 7/8 میلی‌متر است که به همراه تیغه‌ای با قطر 14 الی 30 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.مته گردبر با محور کو

– مته گردبُر با محوربزرگ (Hole Saw with Large Arbor):

این محور دارای میله‌هایی به‌اندازه 1/11 میلی‌متر است که به همراه تیغه با قطر 32 الی 210 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.گردبر با محور بزرگ

– مته راهنما:

در وسط هر مته یک مته راهنما قرار دارد که مانند لنگر می‌باشد. بدین معنا که در مرکز دایره را سوراخ نموده و مته را بر روی قطعه کار محکم کند. این اتصال مانع لغزش مته در حین کار می‌شود.

چرا از مته های گردبُر استفاده می‌شود:

مته‌های گردبُر قطعات را به شکل دایره‌ ای برش می‌دهند و کار با این نوع مته‌ها بسیار آسان است. برای ایجاد سوراخ دایره ‌ای شکل با مته‌های معمولی باید یک سوراخ مرکزی ایجاد کنید و با دریل‌های بزرگ‌ تر این سوراخ را گشادتر کنید تا به‌ اندازه مناسب برسد، که البته نتیجه کار نیز عالی نخواهد بود. اما با استفاده از مته‌های گردبُر می‌توان با کمترین انرژی سوراخ‌های دایره ‌ای شکل دقیقی ایجاد نمود.

دیواره سیلندر گردبُر دارای قطر کمی می‌باشد و نسبتا نازک است. سوراخکاری قطعه کار با مته گردبُر ، اصحطکاک کمتری را ایجاد کرده و همچنین به قدرت کمتری نیز نیازمند است، که همین عامل موجب کاهش زمان انجام کار و فشار وارده بر روی دریل می‌شود.

با استفاده از مته گردبُر می‌توان سوراخ‌هایی در اندازه و قطر متفاوت ایجاد نمود.

انواع مته های گردبُر بر اساس نوع تیغه:

– مته گردبُر دو فلزی (استیل بُر) یا بایمتال (Bi-Metallic Hole Saw _ Bi-Metal):

این مته دارای استحکام بالایی است و میزان ایمنی درحین سوراخکاری‌های بزرگ را افزایش می‌دهد. این نوع گردبُرها مخصوص سوراخکاری کلیه فلزات آلیاژی، آهن و استیل می باشند. به این نکته توجه داشته باشید که در زمان استفاده از این محصول سه نظام دریل (به لحاظ عدم وجود خلاصی و یا لنگی ) سالم باشد و جهت سوراخکاری فلزات نرم از دور بالای دریل و برای فلزات سخت از دور پایین استفاده نمایید.       جنس گردبر

– مته گردبُر فولاد کربنی(Carbon Steel Hole Saw):

این نوع از مته گردبُر در ساخت‌وسازهای خانگی و کارهای عمومی استفاده می شود. این نوع تیغه‌ها برای موادی که ساختار غیر متراکم دارند مانند چوب، گچ و پلاستیک مناسب می‌باشد.

– مته گردبُر فولاد با محور جدانشدنی (Steel Hole Saw with Attached arbor):

در این نوع گردبر صفحه‌ برش مته به محوری متصل گردیده تا قابلیت برش را در بالاترین سرعت فراهم ‌کند. قطر زیاد صفحه‌ برش این نوع مته‌ها باعث می‌شود که برای ایجاد سوراخ و بریدن صفحه‌های سقف کاذب، تخته سه لایه و PVC مناسب باشند.

– مته گردبُر فولاد با تیغه هایی از جنس کاربید تنگستن (Tungsten Carbide Tipped Hole Saw):

این نوع مته‌ها می‌توانند سرعت برش را تا حدودی افزایش دهند و برای استفاده طولانی‌مدت و همچنین استفاده در کارها صنعتی نیز بسیار مناسب هستند.

– مته گردبُر چند کاره (Multi Hole Saw):مته گردبر

این مته‌ها به‌منظور برش طیف وسیعی از سوراخ‌ها با قطرها و اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند.گردبُر های همه کاره توانایی برش انواع چوب، پلاستیک، تخته سه لایه و فلزات غیر آهنی را دارا می باشند.

– مته گردبُر سر الماسه (Diamond-Edged Hole Saw):گردبر چند کاره

برخی از مدل‌های مته گردبُر دارای دندانه‌هایی با روکش الماس هستند که بسیار مقاوم بوده و سرما و گرما به آن ها صدمه‌ای نمی‌زند. این نوع مته‌ها برای برش کاشی و سرامیک بسیار مناسب است. هرچند که لبه‌های الماس در برابر گرما بسیار مقاوم هستند اما بهتر است در هنگام کار، به‌ وسیله آب تیغه ها را خنک‌ نمایید.

– مته گردبُر متغیر (Adjustable Hole Saw):

21

این نوع مته برای بُرش های گرد مورد استفاده است با این تفاوت که طیف قابل انتخابی از شعاع گردبُری را در اختیارمان قرار می دهد. این مته که به گردبُر سر دریلی هم مشهور است به‌صورت سه تکه با دو بازوی متحرک قابل تهیه است.از مته گردبُر متغير معمولا براى برش چوب به صورت دايره اى استفاده مى شود.

گردبر متغیر

همچنین برای بُرش در پلاستیک نرم، کائوچو، یونولیت، فلزات سبک، لمینت، ام دی اف، فایبرگلاس، پلاستر و … بکار می رود.

– در دسته بندی دیگر مته گردبُر را از لحاظ جنس فطعه مورد سوراخکاری به صورت نیز تقسیم بندی می شوند:

– گردبُر بایمتال یا استیل بُر:

استیل ها موادی هستند که از متریال فولادی با قدرت و مقاومت بالایی در برابر خوردگی نیز ساخته شده اند، با توجه به ساختمان این نوع فلزات باید گردبُر مورد نظر از قدرت مناسبی برخوردار باشد. این نوع گردبُر باید در مکان خود و بر روی سه نظام با دقت مناسبی محکم قرار گرفته باشد، در غیر این صورت ممکن است به سطح قطعه کار و یا خود گردبُر آسیب وارد گردد، در هنگام سوراخکاری فلزات نرم فطعه کار را با سرعت بالا ماشین کاری کنید و برای فلزات سخت از سرعت و دور کم استفاده کنید. سرعت بالا در هنگام سوراخکاری فلزات سخت باعث سوختن و تغییر شکل گردبُر و یا مته می گردد. این نوع گردبُرها مخصوص سوراخکاری کلیه فلزات آلیاژی، آهن و استیل می باشند.

– گردبُر سرامیک:

بخش عمده مواد تشکیل سرامیک ها از مواد غیر فلزی و غیر آلیاژی است و از نظر شیمیایی مخلوطی از خاک رس و ماسه می باشند، با استفاده از این نوع گردبُر می توان بر روی مواد سرامیکی مختلف مانند کاشی، سفال، چینی عملیات سوراخکاری را انجام داد؛ به عبارت دیگر برای سوراخکاری بر روی کاشی، سرامیک، گچ، سفال و موادی غیر از سنگ کاربرد دارد.

– گردبُر ام دی اف (MDF):

این نوع گردبُر مناسب ایجاد انواع سوراخ و برش دایره ای شکل بر روی ورق های MDF است و در ابعاد و اندازه های مختلفی در بازار ارائه شده اند.

تیغه های الماسه های گردبُرMDF برای سوراخ کردن و درآوردن گرد ( دایره ای) ام دی اف به کار می رود. علاوه بر کاربرد اصلی (MDF) از این نوع گردبُر ها می توان برای سوراخ کردن چوب و فولادهای آلیاژی نیز استفاده نمود.

این نوع گردبُر از استحکام مکانیکی بالایی برخوردار نیست و چنانچه تصمیم به استفاده از آن برای فولاد دارید بهتر است که فولاد از نوع فولاد پر آلیاژ با استحکام مکانیکی کم باشد.

این نوع گردبُرها به گردبُر هالوژن نیز شناخته می شوند چرا که برای درآوردن جای چراغ های هالوژن در سقف و دیوارها کاربرد دارند.

– گردبُر چوب:

این نوع گردبُر برای ایجاد سوراخ بر روی ورق های چوبی است. با انتخاب گردبُر مناسب می توان سوراخ هایی با ابعاد و عمق متفاوتی را بر روی چوب ایجاد نمود.

همچنین از گردبُر چوب می توان جهت سوراخکاری MDF هم استفاده نمود.

 

*چه نکاتی را باید در هنگام استفاده از مته گردبُر رعایت نمود:

در هنگام کار با این نوع مته‌ها برای رعایت ایمنی؛ باید ازعینک‌های مخصوص محافظ چشم، دستکش ایمنی و محافظ گوش استفاده شود.

 

*چگونه یک مته گردبر مناسب انتخاب کنیم؟

قبل از خرید مته گردبر و پرداخت هر گونه هزینه، باید یک سری نکات را مورد توجه قرار بدهید.

– امکانات فیزیکی کارگاه و شرایط کاری خود را به خوبی بسنجید.

– بطور دقیق مشخص نمایید که دستگاه دریل مگنت را به چه منظوری می خواهید استفاده کنید.

– نوع کار، طرح و نقشه مربوط به عملیات سوراخکاری را به دقت بررسی کنید.

– ضخامت، ابعاد و نوع قطعه ای که قصد سوراخکاری آن را دارید، مشخص نمایید.

– نوع مته گردبُر مناسب برای هر قطعه را متناسب با جنس آن، انتخاب نمایید.

– قیمت ها، هزینه های جانبی و بودجه مالی خود را بررسی نمایید.

– بازار خرید، فروش و قیمت مته گردبُر را نیز ارزیابی نمایید.

– برندهای موجود در بازار و شرکت های فعال در این حوزه را شناسایی نمایید.

– شرکتی را انتخاب نمایید که علاوه بر خدمات مناسب فروش محصولات، گارانتی و خدمات پس از فروش را نیز به شما ارائه دهد.